20 października 2022
Podsumowanie 21. edycji PE-P: wspólnie działamy dla lepszej edukacji
20 października 2022
Podsumowanie 21. edycji PE-P: wspólnie działamy dla lepszej edukacji

Za nami finał 21. edycji Programu Projektowo-Edukacyjnego PE-P, którego główną ideą jest bliska współpraca studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu z praktykami branży meblarskiej. W tej edycji projekt po raz pierwszy ukierunkowany był na stworzenie wyposażenia dla przestrzeni szkolnych. Pod hasłem „UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ” grupa studentów z UAP wraz z zespołem partnerów wypracowała serię form przestrzennych, których nadrzędną funkcją jest wsparcie naturalnego rozwoju i otwarcie na zmienność metod pracy w procesie edukacji dzieci. Projekt odbył się we współpracy ze Społeczną Szkołą im. Astrid Lindgren w Miliczu, działającą z ramienia fundacji KOM i pod patronatem firmy Deftrans.


O programie

Program Projektowo-Edukacyjny zrodził się z założenia, że dobry produkt powstaje w odpowiedzi na realne, często bardzo specyficzne potrzeby użytkowników. Punktem wyjścia w procesie projektowym jest więc głęboka empatyzacja z odbiorcą końcowym. W 2021 roku nadszedł czas na przyjrzenie się przestrzeniom edukacyjnym w polskich szkołach, które często nie spełniają wymogów nowoczesnego nauczania. Widzimy potrzebę zmian w tym obszarze, dlatego my również, jako firma, zdecydowaliśmy się objąć patronatem ten szczególny projekt.

To szczególne zaangażowanie wywodzi się bezpośrednio z kultury naszej organizacji. W poczuciu odpowiedzialności za przyszłość kolejnych pokoleń, wspieramy Fundację KOM, w ramach której działa Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren. Szkoła jest dla nas jednym z wielu narzędzi realizowania misji całej Grupy Deftrans. Z myślą o zapewnieniu dobrej przyszłości naszym dzieciom, już od podstaw przekazujemy im takie wartości, jak: twórczość, proaktywność, ciekawość świata, otwartość na ludzi i odpowiedzialność. Wartości te, na równi z wiedzą, mają głęboki wpływ na kształtowanie świata, który nas otacza. Dobra i mądra edukacja pomoże uczynić go lepszym miejscem dla nas wszystkich.

 

 

UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ

Misją 21. edycji PE-P było stworzenie lepszej przestrzeni do edukacji w polskich szkołach. Przestrzeni, która ułatwi dzieciom samodzielne zdobywanie wiedzy, zachęci je do pracy zespołowej oraz budowania kontaktów społecznych opartych na zaufaniu, a nie dystansie. Pogram stał się więc okazją do otwarcia dyskusji o potrzebie zmian w obecnym systemie szkolnictwa. Pod hasłem UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ wypracowano trzy kluczowe filary dobrej przestrzeni edukacji. Są nimi: dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci, nauka uważności na innych i na otoczenie oraz stymulacja kreatywności i odpowiedzialności.

Z tych wartości zrodziły się trzy projekty, które stanowią namacalny przykład tego, że szkolna przestrzeń nie musi być nudna. Przeciwnie – może być przyjazna, ergonomiczna i stymulująca. Program UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ to stworzenie uczniom możliwości połączenia nauki z przyjemnością.

Dla nauczycieli jest to zaś szansa na dodatkowe wsparcie dydaktyczne. Sami studenci, będący twórcami wypracowanych metod, zyskali natomiast unikalną okazję do zaprezentowania swoich umiejętności w praktyce poprzez pracę nad konkretnym, istniejącym wyzwaniem i przy szerokim wsparciu praktyków z branży.

 

 

Dobra współpraca dla lepszej edukacji

W proces projektowy tegorocznej edycji PE-P zaangażowany był liczny, interdyscyplinarny zespół składający się ze studentów i dydaktyków dwóch wydziałów UAP (Architektury i Wzornictwa oraz Malarstwa i Rysunku), praktyków i zewnętrznych ekspertów związanych z projektowaniem i produkcją mebli. Opiekę wykonawczą w projekcie sprawowały firmy Shattdecor, Egger, Ridex i Mieliński-Minuth. Do programu przystąpiły dwie szkoły podstawowe – Szkoła Podstawowa Specjalna nr 107 im. A.Fiedlera w Poznaniu oraz Społeczna Szkoła im. Astrid Lindgren w Miliczu, oferując swoje wsparcie merytoryczne, a przede wszystkim – możliwość zgłębienia przez studentów realnych potrzeb dzieci, młodzieży i nauczycieli w przestrzeniach szkolnych. Firma Deftrans sprawowała nadzór technologiczny i zapewniła odpowiednie zaplecze produkcyjne na potrzebę wykonania prototypów.

 

 

Efekty procesu projektowego

Podczas programu powstało kilkanaście konceptów projektów, rozwijanych przez cztery grupy studentów UAP. Każdy z nich przeszedł bardzo długą drogę – od pierwszych szkiców, poprzez proces makietowania, weryfikacji, obserwacji, po w pełni opracowane propozycje projektowe. Finalnie, za decyzją Jury, zespoły projektowe rozwinęły trzy uzupełniające się rozwiązania przestrzenne, każde zaprezentowane w dwóch wariantach kolorystycznych.

Pierwszy z nich – Mobiteka – zachęca dzieci do budowania relacji i spełnia jednocześnie funkcję mobilnej biblioteki, będącej doskonałym wsparciem dla nauczycieli prowadzących zajęcia.
Drugim projektem jest zestaw modułowych obiektów Steppi, które mogą zmienić oblicze tradycyjnej klasy szkolnej. Najwyższy z nich (100 cm) umożliwia pracę na stojąco, niższe (70 cm i 40 cm) tworzą przestrzeń do pracy na siedząco, a najniższy (30 cm) może służyć za podnóżek i ułatwiać pracę na podłodze. Steppi to rozwiązanie, które nie narzuca dzieciom i nauczycielom określonych pozycji, nie odgradza ich, a wręcz przeciwnie – zachęca do współpracy w grupie.

Trzecim projektem jest zestaw funkcjonalnych paneli o nazwie Uso, które dzięki swoim organicznym kształtom i wysokiej formie, pobudzają wyobraźnię, zachęcają do pracy na stojąco, a także umożliwiają podział przestrzeni nadając jej różne funkcje. Filcowe nakładki na panelach umożliwiają przypinanie prac uczniów lub rozplanowanie notatek w takiej formie, by łatwiej było je zapamiętać. Wszystkie z wykonanych brył są obecnie testowane w przestrzeniach naszej szkoły.

Dziękujemy wszystkim za udział w tym jak ważnym dla nas wszystkich projekcie.

 

Zobacz relację z wydarzenia UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ – Deftrans działa na rzecz lepszej edukacji